ابداع فرمی نو به دور از کلیشههای دفاع مقدس
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۶۸۹۷
امین اشرفی، کارگردان نمایش " خاطرات خانهای که ... " در گفتوگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع نمایشش گفت: موضوع این نمایش درباره خانواده پنج نفری ساکن کرمانشاه است که در حال گذران زندگی روزمره هستند و بمبی به خانه آنان اصابت میکند. در این نمایش، ماجراهای یک ساعت آخر زندگی آنان را روی صحنه مشاهده میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در خصوص نحوه انتخاب متن اظهار کرد: چند ماه روی متن دیگری کار میکردیم؛ کارمان قدری کند پیش رفت. در همین بین با متن کامران شهلایی مواجه شدم که جذاب و گیرابود. در روند اجرای نمایش، در متن، تغییرات زیادی به وجود آوردیم و آن را به سبک اجرایی و ایده کارگردانی نزدیکتر کردیم.
اشرفی در خصوص روایت نمایشش بیان کرد: به دلیل وجود المانهای سورئالیستی، فرا واقع گرایی را در متن پرورش دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اسم نمایش را از " خاطرات خانهای که نیست "به " خاطرات خانهای که ... " تغییر دهیم.چراکه از جایی به بعد مطابق متن اصلی نمایش پیش نرفتیم.
اشرفی درباره فرم اجرا گفت: فرم اجرائی نوئی را انتخاب کرده بودم که البته این انتخاب خطرناکه نبود. تناسب بین متن و شیوه اجرا برایم وجود داشت. نمایش ما نگاه فرمالیستی به سورئالیسم یا فرا واقع گرایی دارد. به شخصه معتقدم در هر کاری، فرم، از دل محتوای متن بیرون میآید. اینکه در موضوعی مثل دفاع مقدس، از کلیشهها دوری کنیم، ذهن مرا درگیر کرده بود. همه تلاشم را بر ابداع فرم نو گذاشتم تا قصه را روایت کنم.
وی ادامه داد: متن اولیه کامران شهلایی دور از کلیشههای رایج متون دفاع مقدس بود. این باعث شد که قوت قلب بگیرم و تلاش کنم که اول قصه را جذاب تعریف کنم؛ سپس با همذات پنداری مخاطب با اثر، حرفی برای گفتن داشته باشیم. در نتیجه این چیزی بود که سعی کردم در اجرا پیش ببرم.
اشرفی درباره فرم صحنه بیان کرد: فرم صحنه ما برگرفته از المانهای جهان سورئال است. ما درباره ذهنتیت حرف میزنیم و این را با قواعد دنیای فرا واقع گرایی پیش میبريم. زندگی معمولی روزمره که در جریان است را با زبان سورئال بیان میکنیم. ما با المانهای سورئال وارد زندگی که فضای گرمی دارد، میشویم و دذ ادامه لا خانوادهای مواجه میشویم که متاثر از جنگ و البته به دور از جبهههای جنگ است.
وی درباره انتخاب بازیگران نمایش «خاطرات خانهای که ...» گفت: مثل انتخاب باقی عوامل، انتخاب بازیگر به تنهایی خود چالش بزرگ است، در شرایطی که تئاتر در حال تعطیلی است. انتخاب بازیگر دشواری مضاعف داشت. ما سه بازیگر را طی مسیر اجرای نمایش به دلیل ترس از کرونا تغییر دادیم. مشکل دیگر، درک بازیگر از فضای متفاوت ادغام شده واقعیت و فرا واقعیت در فرم اجرا بود.
این هنرمند در خصوص تاثیر گذاری نمایش روی مخاطب اظهار کرد: اینکه نمایشم چقدر اثر گذار بوده است را باید از مخاطب پرسید؛ گرچه در بازخوردهایی که داشتیم، بیشتر اعلام رضایت شنیدیم. از ابتدا نهایت تلاشم روی جذابیت نمایش برای مخاطب بود. اگر نمایشی جذاب نباشد، به مرحله انتقال پیام هم نمیرسد.
کارگردان نمایش «خاطرات خانهای که ...» درباره تجربه حضور در جشنواره تئاتر مقاومت بیان کرد: اولین تجربه من در جشنواره تئاتر مقاومت بود، اما این به معنای دور بودن از فضاي جشنواره مقاومت در سالهای گذشته نیست. در سالهای پیش جشنواره را پیگیری میکردم.
وی افزود: از دبیر، شرکت کنندگان و دبیرخانه جشنواره که باعث روشن ماندن چراغ تئاتر شده اند، تشکر میکنم. هر چند نقایصی از جمله برخورد سليقهای و جایزه مردمی بود، اما شکل و شرایط اجرایی جشنواره قابل قبول بود. آثار از کیفیت و تنوع خوبی برخوردار بود. سطح کمی و کیفی جشنواره خوب بوده و میتوان به آن نمره خوبی داد.
اشرفی در خصوص تجربه فیلم تئاتر گفت: قطعا این شیوه به دلخواه مسئولان، داوران و شرکت کنندگان نبوده است و چیزی که الان اتفاق افتاده نامش تئاتر نیست. قطعا تئاتر به زنده بودن اجرا، صحنه و تماشاچی بر میگردد و این تاثیر زیادی روی کیفیت آثار میگذارد. خودم رغبتی به دیدن فیلم تئاتر ندارم، اما در شرایط کرونا فیلم تئاتر بهترین اتفاق بود.
وی در پایان اضافه کرد: شرکت در هر جشنوارهای برایم جذابیتی نداشته است. برایم اجرای کار اهمیت داشت. همین که بتوان حرفی به زبان هنر زد و مفهومی را زنده کرد، ارزشمندتر از خودِ جشنواره است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: تئاتر مقاومت هنرهای نمایشی خاطرات خانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخستوزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخهای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.
وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوههای صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیتها و موقعیتهایی که در آن قرار میگیرند، برقرار کند.
روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او میشود تا به دنبال تحقق رویاهای خود برود. سالها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را میبیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.
این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژها بیشتر شده است و موقعیتهای چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق میافتد.
وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفهای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنرهای نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایشهای درحال اجرا حمایت کنند.
شایان ذکر است که علی روحی فارغالتحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.
نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیهکنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش میتوان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.
این نمایش از ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر